معماری اسلامی چیست؟ گروه معماری آمود:: طراح، مشاور و مجری ساختمان | معماری نواز


معماری اسلامی چیست؟ گروه معماری آمود:: طراح، مشاور و مجری ساختمان | معماری نواز

ایوان ها از دوره اشکانی مورد استفاده قرار می گرفتند و محلی برای ورود و خروج از ساختمان به میانسرا بودند که سه طرف آن بسته ، و طرف باز آن به سمت میانسرا بود.و بگونه ای طراحی می شدند که با باز کردن در ها و پنجره ها برای ایجاد جریان هوا از تابش مستقیم نور خورشید به داخل جلوگیری میکردند. از نظر معماری آب‌انبارها شامل منبع ذخیره آب، پوشش منبع، بادگیر و هواکش، راه پله، پاشیر و سردر تزیینی و کتیبه هاست که در اشکال گوناگون مکعب، مستطیل، استوانه‌ای و چند ضلعی ساخته شده‌اند. در شهرهای کویری ایران مانند کاشان ،یزدو کرمان ازبادگیر ذر بناهای مختلف به نحوه مطلوب استفاده شده است . ساخت کاروانسرا باتوجه به اوضاع اجتماعی ،اقتصادی ومذهبی ،از روزگاران قدیم در ایران موردتوجه خاص بوده است.به طورکلی کاروانسراها به دو گروه برون شهری و درون شهری تقسیم میشوند .

  • پروژه‌های معماری اسلامی بسیاری از قواعد معماری خود را از کلیساها گرفته است.
  • این سازه متشکل از یک گنبد چوبی طلاکاری شده است که در بالای یک پایه هشت ضلعی نشسته است.
  • همان گونه که از نام بر می‌آید این گونه از معماری شامل معماری گستره‌ای از جهان می‌شود که ما با عنوان جهان اسلام می‌شناسیم.
  • به جرئت می‌توان گفت هنر اسلامی‌ای نداریم که در آن از هندسه استفاده نشده باشد.

تمامی این هنرمندی‌ها و معماری‌های باشکوه، خود تمهید و مقدمه‌ای برای «الحمراء» بود. این «لؤلؤی نشانه در میان زمرد» (به تعبیر شاعران مراکشی)، «شاهکار بی‌رغیب هنراسلامی غربی» بود که مدتها چشم اروپا را خیره کرد. باغ‌ها و پارک‌هایی که در الزهرا ساخته شد این شهر را به یکی از زیباترین شهرهای جهان تبدیل نمود به قسمی که برخی مورخان، این شهر و به ویژه قصر الزهرا رابا افسانه‌های هزار و یک شب مرتبط ساختند. معمار نرمن.ال.کونس اظهار کرده است که هدف معماری مقدس، “شفاف سازی مرز بین ماده و ذهن، جسم و جان” است. در بحث معماری مقدس، کشیش پروتستانی رابرت شولدر اظهار کرده است که برای سلامت روانی، انسان ها باید جایگاه طبیعی و ذاتی خود را تجربه کنند- جایگاهی که ما برای آن خلق شده ایم که آن باغ است.

عناصر تشکیل دهنده معماری

در شهر های اسلامی حمام ها در گذرگاههای اصلی شهر ،راسته بازار ها و کاخ های حکومتی طوری ساخته می شد که برای تأمین اب بهداشتی و خروج فاضلاب مشکلی پیش نیاید. شاید بتوان گفت حمام ها پس از مسجد و مدرسه یکی از مهمترین بنا های شعری محسوب می شدند . تنها در ایران دوره اسلامی است که ایجاد مقبره ها و زیارتگاه ها از چنین سابقه های طولانی و ویژیگی های معماری منحصر به فرد و تزئینات باشکوه برخوردار است.اینگونه بناها به نام های برج،گنبد،بقیه و مراز نیز معروف شده اند(مانند برج رادکان،گنبر قابوس،بقعه شیخ صفی). مطالعه درباره معماری ایران نشان دهنده چگونگی گسترش ان در طی 15 قرن گذشته است.در هر دوره بناهایی با ویژگی های گوناگون در روستاها،شهرها،جاده های کاروانی،مناطق کویری،گذرگاهای کوهستانی وشهر های ساحلی ایجاد گردیده که کاربردهای متفاوت داشته اند. از دور ، بینندگان به سنگ مرمر سفید مقبره مرکزی که به نظر می رسد با نور روز تغییر رنگ می دهد، خیره می شوند.

عناصر تشکیل دهنده معماری اسلامی

از آن جمله می‌توان به مسجد بزرگ سامرا اشاره کرد که مناره‌های بلند آن مثال‌زدنی است. همچنین هنر معماری ایران در دوران ساسانیان نیز تا قبل از قرن دهم میلادی نمونه‌ای از دوران اوج هنر معماری اسلامی است که بر کشورهای اطراف نظیر سوریه نیز تاثیر گذاشت. گنبد صخره (Qubbat al-Sakhrah) در اورشلیم، یکی از مهم‌ترین ساختمان‌ها در معماری اسلامی است که در قرن ۶ میلادی ساخته شد و کاشی‌هایی با نقوش آبی، سبز و طلایی از گل، بته و تاج در آن به کار رفته است. در مکان معبد دوم اورشلیم، مسلمانان بر این باورند که این مکان، مکانی است که پیامبر اسلام از آن به بهشت عروج کرده است.

معادل انگلیسی معماری اسلامی

برای معرفی معماری اسلامی باید گفت این سبک از معماری همانطور که از نامش مشخص است تحت تاثیر طراحی معماری ساده فرهنگ اسلامی است. معماری اسلامی در بر گیرنده طیف وسیعی از سبک های مذهبی میباشد. معماری از نظر تاریخی اولین هنری است که خود را با مفاهیم اسلامی هماهنگ کرد. این ویژگی‌های متمایز ناشی از تزئین سطوح با رسم الخط اسلامی، ارابسک‌ها و نقوش هندسی بود.