وکالت و وظیفه وکیل چیست؟ موسسه حقوقی آریانا پارس


وکیل پایه یک دادگستری کسی است که از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی برای انجام کاری به موجب عقد قرارداد وکالت، مامور انجام کار های حقوقی موکل می شود. پس وکیل پایه یک دادگستری کسی است که در رشته های مرتبط حقوقی فارغ التحصیل شده باشد. وکیل پایه یک دادگستری اقدام به اخذ پروانه وکالت یا در دادگستری یا قوه قضاییه نماید که برای درک بهتر این عنوان وکیل پایه یک دادگستری لازم است تا پایان همراه ما باشید. به طور کلی اگر بخواهیم بررسی کنیم، اگر دو نفر با یکدیگر قراردادیرا بر سر موضوعی امضا کنند، درواقع انگار که شخصی، شخص دیگر را وکیل خود قرار داده ‌است. اما وکیل تحت عنوان کسی که کار وکالت انجام می‌دهد، به دانش‌آموخته رشته حقوق می‌گویند، که در آزمون های کانون وکلا و یا قوه قضائیه شرکت کرده و دوره های مختلف کارآموزی را گذرانده و بعد مشغول به کار وکالت می‌شود. خیلی از افراد فکر میکنند، کار و تخصص وکلا به دفاع کردن از دیگران در دادگاه محدود می‌شود.

  • وکلای پایه یک دادگستری بسیار بر روی قانون تسلط دارند و از وکلای درجه یک جامعه به شمار می‌روند.
  • ‌5- شرکت در جلسات دادرسی مدنی و کیفری دادگاه‌ها حداقل ماهی دو مرتبه و تهیه گزارش از پرونده‌های مذکور.
  • تبصره ۱- اشاره به شماره‌های یاد شده در این ماده بدون ذکر موضوع آن تصریح محسوب نمی‌شود.
  • از جمله این دوره های ارزشمند می توانیم به دوره وکالت نیک اندیشان اشاره کنیم.
  • 3- طبق ماده ۴۰ قانون وکالت مصوب 1315، وکیل دادگستری نمی‌تواند نسبت به موضوعی که قبلاً به واسطه سمت قضایی یا حکمیت، در آن اظهار عقیده کتبی نموده است و قبول وکالت نماید.

اگر دعوایی به اشتباه مطرح شود و یا اگر وکیل کیفری نتواند احقاق حق را انجام دهد، ممکن است ضرر و زیان‌های مالی و جانی و آبرویی برای هریک از طرفین دعوا به وجود آید. وكيل دادگستری فقط در چارچوب اختيارات قانونی موکل می توانند در مراجع قضايی، ثبتی و اداری، از طرف موكل يا شركت يا مؤسسه يا… حاضر شود و اقدام به دفاع نماید و وکیل مدنی نیز با اختیارات حاصله از سوی موکل می تواند اقدام نماید.

خودداری از قبول وکالت معاضدتی

در حالت کلی وکالت بر انواع مختلفی است که هر یک تحت شرایط خاص و قوانین خاصی پذیرفته می شود. و همانطور که میدانید معمولا بیشترین مراکز حقوقی و قضایی در پایتخت کشور ها تمرکز دارند. در تهران نیز به علت تمرکز بالای جمعیت و همچنین دسترسی های ویژه، وکلای خوب و مجرب زیادی نیز در آن وجود دارند، و مشغول به کار هستند.

شخصی که حقوق و وکالت را آموخته باشد، ولی آزمون وکالت را نداده باشد و دوره کارآموزی را نگذرانده باشد و به صورت اتفاقی به منظور دفاع از حقوق خویشاوندان و خانواده اش وارد دادگاه و مسائل قضایی می‌شود و وکالت آن ها را بر عهده می‎گیرد، وکیل اتفاقی می‌گویند. مردم یک جامعه به منظور تحقق اهداف خود و گرفتن حقشان نیاز به راهنمایی، مشاوره و دفاع یک وکیل دارند. به بیانی دیگر در همه امور اداری و قضایی، نیاز به نماینده قانونی است که در انجام امور نماینده و واسطه آن شخص باشد.

نایب السلطنه را در دوره صفویان «وکیل» می‌گفتند و عنوان «وکیل الرعایا» هم از همین‌جا برخاسته است.

وکیل سازمانی را تحت دو عنوان وکالت اشخاص حقوقی حقوق عمومی و وکالت اشخاص حقوقی حقوق خصوصی مورد بررسی قرار میدهیم. یکی از مهم ترین انواع وکلا که در پاسخ به پرسش چند نوع وکیل داریم؟ باید به آن اشاره کرد وکلای قوه قضائیه می باشند. تقاضای معاضدت به دبیرخانه ی مؤسسه ی معاضدتی قضایی (کانون وکلا) داده می شود.

وکالت چیست؟

اما در صورتی که امکان مراجعه حضوری به دفتر مشاور برای متقاضی امکان پذیر نباشد مشاوره حقوقی تلفنی می‌تواند راهکار خوبی محسوب شود. 2- مرکز مشاوران، فقط به کسانی اجازه شرکت در آزمون کارآموزی می‌دهد که مدرک کارشناسی ارشد یا دانشجوی دکترا یا دکترا در یکی از رشته‌های مصوب حقوق داشته باشند، سن۲۶ سال تمام برای آقایان و بانوان دارا باشند، اولویت با کسانی است که ۵ سال تمام سوابق قضایی یا حقوقی داشته باشند یا حداقل دو سال سابقه حقوقی یا قضایی باید داشته باشند. در صورتی که حوزه اخیر تابع کانون وکلای دیگری باشد اجازه کانون مزبور نیز لازم است. 1- اگر وکالت‌نامه غیررسمی یا عادی در ایران تنظیم شده باشد، وکیل می‌تواند ذیل وکالت‌نامه تأیید کند که وکالت‌نامه را موکل شخصاً در حضور او امضا یا مهر کرده یا انگشت زده است.

1- وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند بدون هیچ محدودیتی در تمامی محاکم حقوقی یا کیفری کل کشور فعالیت نماید. اما وکیل پایه دو فقط حق شرکت در آن دسته محاکم کیفری را دارد که به جرائم تعزیری حبس کمتر از ۱۰ سال، شلاق و جزای نقدی و همچنین در محاکم حقوقی پرونده‌های مالی کمتر از ۵۰ میلیون تومان و خواسته‌های غیرمالی به جز اصل نکاح و طلاق و اثبات نسب و نفی نسب، را دارد. 2- طبق قسمت دوم تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان‌یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضاییه باشد، انتخاب می‌کند. تعهدات وکیل نسبت به موکل به شرح حدود اختیاراتی است که وکیل طبق وکالت‌نامه تنظیم شده با موکل، امضا نموده است اقدام نماید. در وکالت‌نامه‌های رسمی که از دفاتر اسناد رسمی صادر می‌شود و یا وکالت‌نامه‌های قضایی بین وکلای دادگستری و موکل، قسمت حدود اختیارات وکیل مشخص شده است که طرفین یعنی وکیل و موکل می‌توانند طبق خواسته خود حدود و اختیارات وکیل را اعلام نمایند. در بعضی از مواقع در محاکمات قضایی، شخص به دلیل بضاعت مالی نمی تواند وکیلی را به منظور دفاع از حق و حقوقش انتخاب و اختیار کند.

3- اگر وکالت در جلسه دادرسی داده شود، مراتب در صورت‌جلسه قید و به امضای موکل می‌رسد. چنانچه وکیل برای دعوی مجبور به رفت و آمد به شهر دیگری باشد، هزینه سفر و اقامت وی برعهده موکل می‌باشد. در این مورد حق عزل وکیل دوم با موکل است و وکیل اول اختیاری در این امر ندارد. در نتیجه قانون گذار به منظور بهره بردن تمامی مردم از این خدمت و حق، قوانینی را طرح کرده آن ها را ثبت کرده است.

در دعاوی مالی و دعاوی که موضوع آنها اموال است، مانند دعاوی چک، سفته و بیشتر دعاوی ملکی، حق‌الوکاله براساس ارزش مال مورد دعوا دریافت می‌شود و کاملاً براساس توافق بین وکیل و موکل، شرایط دعوا، سختی یا آسانی و نیز رفت و آمد وکیل تعیین می‌شود. بعد از پایان وکالت وکیل و یا در مواقعی که پرونده از دست وکیل گرفته شد، وکیل باید این اسناد، اموال و وجوه را به طور کامل به موکل برگرداند. اگر وکیل این کار را انجام ندهد، مرتکب جرم کیفری خیانت در امانت می‌شود و موکل می‌تواند این مورد را پیگیری کند. موکل مکلف است حق الوکاله را براساس قرارداد وچنانچه قراردادی بسته نشده باشد براساس تعرفه قانونی حق الوکاله،پرداخت نماید.البته پرداخت نشدن حق الوکاله،تکلیف وکیل درانجام تکالیف قانونی را تا زمانی که وکالت زایل نشده باشد،منتفی نمی نماید.